TIP 3. DOE GEEN ONNODIG WERK.

Het meest renderende werk, is dat wat je niet moet doen. Denk goed na wat echt waarde voor de klant of je project opbrengt. 

WAT WILLEN WE VERMIJDEN?

Schermafbeelding 2020-04-22 om 15.43.40.png
 

HOE?

  • Doe een value stream mapping en kijk wat echt waarde toevoegt en wat eerder vertraging of zelfs verspilling is.

  • Breng in kaart waar verschillende afdelingen elkaar kunnen versterken. Veel onnodig werk komt voort uit de ‘op je eiland werken’-mentaliteit of het ‘over de haag werpen’-principe zonder goede overdracht.

  • Vermijd dubbel werk en onnodige controles. Doe dingen van de eerste keer juist.

  • Vergaderingen kosten tijd. Spreek met iedereen duidelijke regels af. Geen voorbereiding = geen werfvergadering.

  • Duid een verantwoordelijke voor het project aan. Hij of zij bewaakt de kwaliteit en stuurt mensen aan.

  • Probeer leanprojecten op maat te starten. Bijvoorbeeld in de planning of met 5S (sorteren, schikken, schoonmaken, standaardiseren, instandhouden)

WAT BRENGT HET OP?

  • De opbrengst van value stream mapping en lean-werken ligt vooral in de tijdswinst. Het werk geraakt sneller gedaan en je medewerkers zullen meer het gevoel hebben ‘bij te zijn’.

  • Door verdoken kosten te vermijden zal je marge stijgen op projecten en je algemene kost dalen.

  • Door beter te plannen is de doorlooptijd van een dossier kleiner.

  • Je mensen kunnen zich meer wijden aan de taken waar ze echt goed in zijn.

JefCeulemans.jpg

Lean als uitgangspunt.

Lean is uiteraard gericht op het elimineren van verspillingen en de focus ligt op de toegevoegde waarde creëren voor de klant zodat het leidt tot een hogere klanttevredenheid. Dat zijn eigenlijk twee effectten die we zeker van lean mogen verwachten. Als we dat kunnen bewerkstelligen komt dit ook ongetwijfeld ten goede van de tevredenheid van onze eigen werknemers.

-Jef Ceulemans, VKM Coördinator Groep Van Roey